Televisiot pelaajille – VRR ja ALLM ominaisuudet.

Televisiot pelaajille – VRR ja ALLM ominaisuudet.

Kryptiset kirjainyhdistelmät pelaajien ystävinä – ALLM ja VRR.

Pelaamisen kasvava lisääntyminen on johtanut tilanteeseen, jossa eri televisio valmistajat ovat lisänneet malleihinsa ominaisuuksia, joita erityisesti konsoli- ja tietokonepelaajat osaavat arvostaa. Tässä artikkelissa tutkimme muutamia tekniikoista, joista pelaajat voivat hyötyä.

HDMI 2.1 – Mikä se on ja miten se hyödyttää pelaajia?

HDMI 2.1 on uusin HDMI-standardi, joka jjulkaistiin vuonna 2020. Tämä standardi mahdollistaa tietojen siirtämisen jopa 48 Gbps nopeudella, mikä on huomattava parannus edelliseen HDMI 2.0b -standardiin verrattuna, jonka huippunopeus on 18 Gbps.

HDMI 2.1:n avulla pelaajat voivat nauttia korkealaatuisista peleistä entistä suuremmilla resoluutioilla, värierottelulla ja virkistystaajuudella varustettuna, tietysti näyttölaitteen ominaisuuksien ja kykyjen rajoissa. Tämä standardi tukee korkeampia tarkkuuksia ja virkistystaajuuksia, kuten 8K60 ja 4K120.

Pelispesifisiä parannuksia ovat muun muassa tuki ALLM:lle (Auto Low Latency Mode) ja VRR:lle (Variable Refresh Rate). ALLM mahdollistaa automaattisen siirtymisen alhaisen latenssin tilaan pelatessa, mikä vähentää viivettä ja tekee pelikokemuksesta sujuvamman. VRR:n avulla näyttö voi sopeuttaa virkistystaajuutensa pelin ruudunpäivitysnopeuteen, mikä vähentää kuvan nykimistä ja tekee peleistä liiketoistoltaan visuaalisesti sulavampia.

Kuinka ALLM ja VRR toimivat?

Kun käynnistät pelin ALLM-yhteensopivalla laitteella, se lähettää signaalin televisiollesi siirtyä automaattisesti pelitilaan, joka poistaa käytöstä useimmat kuvanprosessointitoiminnot – kuten liiketoiston sulavoittamisen, reunaterävöityksen ja dynaamisen kontrastin. Nämä kaikki television normaalisti suorittamat toiminnot lisäävät latenssia eli viivettä kun television vastaanottamaa kuvasignaalia prosessoidaan ennen paneelille siirtämistä. Tämän kaltainen viive ei luonnollisesti ole toivottavaa nopeatempoisia pelejä pelattaessa, joissa ”taistelussa selviäminen” voi olla kiinni millisekunneista. Kun prosessointi minimoidaan, on viive peliohjaimesta annetun käskyn ja ruudulla tapahtuvan muutoksen välillä minimaalinen.

VRR puolestaan antaa televisiollesi mahdollisuuden säätää virkistystaajuuttaan (kuinka usein paneeli päivittää pikselinsä sekunnissa – eli käytännössä montako kertaa kuva piirretään uudestaan näytölle sekunnin aikana) lennossa vastaamaan parhaillaan käynnissä olevaa sisään tulevaa kuvasignaalia, sen sijaan, että se pysyisi lukittuna 60Hz tai 120Hz taajuudelle. Pelit, jotka yleensä pyörivät 60fps ruudunpäivitysnopeudella (eli kuva päivitetään 60 kertaa sekunnissa), saattavat joskus tippua tätä taajuutta alemmaksi – yleensä silloin, kun ruudulla tapahtuu paljon yhtäaikaisia asioita – saattavat näyttää nykiviltä tai aiheuttaa kuvan ”repeilyä” televisioissa ilman tätä tekniikkaa. Kuvan ”repeily” oli hyvin yleistä PS3/Xbox 360 -aikakaudella, ja se saattoi tehdä pelaamisesta turhauttavaa – PC-pelaajien ei usein tarvinnut huolehtia tästä, kiitos AMD Freesyncin ja Nvidia G-Syncin mukautuvan virkistystaajuustoiminnon, joiden suoraa tukea on ilmestynyt myös mm. moderneihin AV-vahvistimiin ja televisioihin. VRR:n käyttöönotto synkronoi virkistystaajuuden, jolloin näitä ongelmia ei enää esiinny.

ALLM ja VRR voivat parantaa peliin uppoutumista kun ohjaimella annettujen käskyjen ja ruudulla tapahtuvien tapahtumien välinen reagointi on saumattomampaa. Näistä ominaisuuksista on eniten hyötyä peleissä, jotka vaativat nopeita refleksejä, kuten 1. persoonan ammuskelupeleissä.

Muutama varoituksen sana

Kuten kaikissa automatiikkaan liittyvissä tekniikoissa ei kaikki mene aina niin kuin Strömsöössä. Toisinaan VRR:n tai ALLM:n aktivoiminen voi aiheuttaa ei toivottuja sivuoireita.

Pelaajat ovat raportoineet myös erinäisistä ongelmista liittyen VRR:ään. Erityisesti nykiminen, välkkyminen ja yleiset kuvanlaatuongelmat ovat olleet esillä. Monesti nämä ongelmat korjautuvat eri valmistajien julkaisemien laitteistojen ohjelmistopäivitysten mukana.

Jos ALLM:n tai VRR:n kanssa ilmenee ongelmia, voit kokeilla muutamia askelia ongelman ratkaisemiseksi. Ensinnäkin, varmista aina, että televisiosi tai monitorisi käyttää uusinta firmwarea. Voit myös kokeilla säätää television VRR-asetuksia, jotta näet, ratkeaako ongelma, voit myös kokeilla toista HDMI 2.1 -porttia. Netistä kannattaa myös hakea informaatiota onko muilla vastaavan TV:n tai laitekombinaation omistajilla esiintynyt ongelmia ja kuinka nämä ongelmat on mahdollisesti saatu ratkaistua. Lopuksi, jos ongelma muuttuu liian hallitsemattomaksi, voi olla viisasta kytkeä ALLM ja VRR pois päältä ja odottaa uutta firmwarea televisiovalmistajalta.

 

Kalibrointipalvelut

Kauttamme saat ISF ja PVA kalibrointipalvelut niin televisioille kuin projektoreille. Käytämme Calman ja Colourspace ohjelmistoja, sekä Klein K10A + Jeri 1501 Hi-Res mittakalustoa. Jos olet kiinnostunut oman laitteesi kalibroinnista, niin ota meihin rohkeasti yhteyttä.

Kauttamme saat myös kattavat ja kokonaisvaltaiset AV-kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutuspalvelut, tuotteita unohtamatta.

Kotiteattereiden ja AV-kokonaisuuksien suunnittelu ja asennuspalvelut.

Kauttamme saat myös kattavat suunnittelu ja toteutuspalvelut monenlaisiin ja kokoisiin AV-ratkaisuihin niin koteihin kuin yrityskohteisiin. Tutustu palveluihimme esim täältä.

Jaa artikkeli


Ideaali