Filmmaker Mode – mistä on kyse?

Filmmaker Mode – mistä on kyse?

Lähemmäksi ohjaajan näkemystä

 

Filmmaker Mode - mistä on kyse? | Ideaali.fi

 

Filmmaker Mode asetuksen perus ajatus on yksinkertainen. Tarjota kuluttajille TV:n tai muun näyttölaitteen esiasetus jonka parametrit tuottaisivat kuvantoiston joka olisi mahdollisimman lähellä elokuvien ohjaajien alkuperäistä tarkoitusta. 

Filmmaker tilan lanseeraaminen on seurausta yhteistyöstä Ultra HD Allianssin (UHDA), suurten Hollywood-studioiden ja monien kulutuselektroniikkayritysten välillä. Se on saanut myös innokkaan tuen useilta raskaan sarjan ohjaajilta, kuten Martin Scorseselta, Christopher Nolanilta, Rian Johnsonilta, Paul Thomas Andersonilta jne.

Filmmaker tilan perus idea ei ole uusi, vuosien varrella on ollut useita samankaltaisia aloitteita, kuten THX- ja ISF-kuva-asetukset. Lisäksi lukuisat valmistajat tarjoavat “natural” tai “cinema” tilan, joka on enemmän tai vähemmän onnistuneesti suunniteltu vastaamaan alan standardeja mahdollisimman tarkasti.

Useimmat kuluttajat eivät kuitenkaan tiedä, mihin THX- ja ISF-tiloja käytetään, ja jokaisella valmistajalla on eri nimi tarkimmalle kuva-asetukselle. Pikainen katsaus useisiin nykyisiin näyttöihin tuo esiin nimiä, kuten Elokuvat, Elokuva, Mukautettu, Ammattilainen, Asiantuntija jne. Television manuaalia lukemalla selviää toki mikä valmistajan ilmoituksen mukaan on mahdollisesti standardeja lähimmin seuraava esiasetus, mutta melko harva kuluttaja nykyäänkään selaa manuaaleja kovinkaan tarkasti. 

Monissa valmistajien omissa esiasetuksissa on myös päällä erilaisia kuvantoiston “sulavuuteen” ja väritoistoon aktiivisesti vaikuttavia asetuksia, jotka olisi todellisuudessa hyvä pistää pois päältä kokonaan kun tavoitellaan mahdollisimman lähelle ohjaajan näkemystä vastaavaa kokemusta. 

Filmmaker tilassa kaikki ylimääräiset prosessoinnit kytketään lähtökohtaisesti pois päältä ja useat ominaisuudet lukitaan tiettyyn esiasetukseen. Filmmaker tilalla on TV valmistajien parissa jo laajempi tuki kuin ISF- ja THX kuvatiloilla joiden lähtökohtainen ajatus on pitkälti sama kuin Filmmaker tilan. Tosin mm. THX ja ISF tilat mahdollistavat monesti ammattitaitoiselle kalibroijalle laajemmat säätömahdollisuudet kuin television muut näyttötilat. Suurin osa suurimmista valmistajista tukee Filmmaker tilaa, poislukien lähinnä Sony. Projektori valmistajista ainakin DreamVision ja JVC tukevat Filmmaker tilaa. 

Jälkikäsittelyn osalta valmistajan on kytkettävä kaikki ylimääräiset prosessoinnit pois päältä, ellei se voi osoittaa UHDA:lle, että jokin tietty ominaisuus ei haittaa luovan tarkoituksen toteutumista. Kuvan kirkkaudessa on myös hieman liikkumavaraa, koska vaikka SDR-luokittelu käyttää pimennettyä huonetta, jossa on jonkin verran taustavaloa näytön takana, useimmat kotiolosuhteet ovat hyvin erilaisia.

Eri valmistajilla on adaptiivisia asetuksia jotka hyödyntävät televisiossa olevaa valoanturia, joka mahdollistaa kuvan aktiivisen säätämisen huoneen kirkkauden mukaan siten, että kuva säilyttää kuitenkin ohjaajan tarkoituksen, mutta kompensoi myös huoneen ympäröivän valon mukanaan tuomia muutoksia kokemaamme kuvantoistoon. Tällaista lähestymistapaa pidettiin aiemmin “kerettiläisenä”, koska muutokset olivat usein karkeita ja epäjohdonmukaisia, mutta nykyaikaiset toteutukset ovat hienostuneempia ja mahdollistavat katsojien hyvin valaistuissa olohuoneissa näkevän kaikki sisällöntuottajan tarkoittamat yksityiskohdat, myös erittäin tummissa kohtauksissa.

HDR:n osalta Filmmaker tilaa voidaan soveltaa HDR10-, HDR10+ ja Hybrid Log-Gamma (HLG) -sisältöön. Sitä ei sovelleta Dolby Visioniin, koska se on jo suljettu end-to-end -ekosysteemi, joka on suunniteltu säilyttämään sisällöntuottajan näkemys.

Sama peruslähestymistapa pätee HDR:ään kuin SDR:ään, jossa tila noudattaa alan standardeja D65:lle ja laajalle väriavaruudelle (DCI-P3/Rec.2020), kytkee pois jälkikäsittelyn ja käyttää oikeita kuvanopeuksia ja kuvasuhteita. Suurin ero HDR:n kohdalla on HDR-sävykartan soveltamisessa, jossa valmistajilta edellytetään mahdollisimman tarkkaa PQ-käyrän (ST.2084) noudattamista.

Tässäkin on todennäköisesti jonkin verran liikkumavaraa, sillä valmistajat käyttävät sävykarttoja, jotka sopivat parhaiten heidän tiettyjen näyttöjensä ominaisuuksiin. Tärkein vaatimus on, että ohjaajan näkemys säilytetään mahdollisimman tarkasti samalla, kun otetaan huomioon erilaisten näyttöjen mukanaan tuomat variaatiot teknisessä suorituskyvyssä – todellisuus 1 000, 4 000 tai 10 000 nitin dynaamiseen alueeseen tuotetussa materiaalissa televisiossa, joka esimerkiksi voi saavuttaa vain 700 nitin kirkkauden. 

Mikäli televisiostasi tai projektoristasi löytyy tuki Filmmaker tilalle, niin sitä kannattaa ehdottomasti testata. Jos televisiossasi ei kuitenkaan ole tätä tilaa, THX, ISF, Elokuva tai Cinema -tilat tarjoavat monesti hyvin lähelle samankaltaisen vaikutuksen. Varmista vain, että liikkeen tasoitus on kytketty pois päältä tai ainakin “low” asetuksessaan jos pidät sen tuottamasta lopputuloksesta.

 

Kalibrointipalvelut

Kauttamme saat ISF ja PVA kalibrointipalvelut niin televisioille kuin projektoreille. Käytämme Calman ja Colourspace ohjelmistoja, sekä Klein K10A + Jeri 1501 Hi-Res mittakalustoa. Jos olet kiinnostunut oman laitteesi kalibroinnista, niin ota meihin rohkeasti yhteyttä.

Kauttamme saat myös kattavat ja kokonaisvaltaiset AV-kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutuspalvelut, tuotteita unohtamatta.

Jaa artikkeli


Ideaali