Suuri TV vai UST projektori – vahvuudet ja haasteet.
Suuri TV vai UST-projektori – kumpi toimii sinulle paremmin?
Teknologian kehitys on johtanut kuluttajien kannalta positiiviseen kehitykseen, mitä tulee suurten televisioiden hintoihin ja kasvaviin kokoluokkiin yhä edullisemmissa hintapisteissä. Ei ole pitkä aika sitten, kun 85″ televisiosta sai maksaa lähemmäs 10 000 €, kun taas nykypäivänä jo varsin hyvälaatuisia malleja saa muutamalla tuhannella eurolla. Suurten televisioiden yleistymisen myötä myös eri valmistajien ultralyhyen heittoetäisyyden projektorit ovat yleistyneet harrastajien kodeissa vaihtoehtona televisiolle.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta omistaa erillistä, käyttötarpeeseen räätälöityä huonetta, jossa toteutukseltaan perinteisemmät videoprojektorit toimivat edelleen pääasiallisesti parhaana vaihtoehtona. Näin ollen on hienoa nähdä parannuksia, miten elokuvista, peleistä ja TV-sarjoista voi nauttia normaalissa olohuoneessa entistä kokonaisvaltaisemmin.
Kotiteatteriharrastajalle, joka pohtii vaihtoehtoja olo- tai mediahuoneeseensa, näiden kilpailevien toteutustapojen välisen valinnan tekeminen voi olla haastavaa. Toivomme, että tämän artikkelin luettuasi voit tehdä paremmin informoidun päätöksen. Käymme läpi sekä itsestäänselvät että vähemmän huomioon otetut hyödyt ja haasteet koskien molempia näyttötyyppejä.
UST-projektorit
UST-projektorissa optinen koneisto on suunniteltu tuottamaan suuri kuva lyhyeltä projisointietäisyydeltä. Tyypillisesti projektorit tarvitsevat melko suuren etäisyyden valkokankaasta ja niiden pääsääntöinen asennuspinta on katto. UST-projektori sijoitetaan yleensä alle 60 cm päähän heijastuspinnasta, mikä tarkoittaa, että se voidaan sijoittaa helposti lipaston, tason tai kaapin päälle, tämä tekee asennuksesta helpompaa ja nopeampaa. Nostat vain projektorin sopivan tason päälle ja asennus on pitkälti valmis.
UST-projektorit ovat pääsääntöisesti myös erittäin kirkkaita; yhä useampi malli hyödyntää valolähteenä laseria. Laser-valolähteet ovat varsin pitkäikäisiä, keskimääräinen toiminta-aika laser-valolähteille on valmistajien mukaan 20 000 – 30 000 tuntia. Näin ollen noin 2 tunnin päivittäisellä käyttöajalla projektorin valolähteen tulisi kestää laskennallisesti ainakin noin 27 vuotta.
Vaikka voitkin heijastaa kuvan valkoiselle seinälle, niin kuvanlaadulta parempaan lopputulokseen päästään, kun kuva heijastetaan korkealaatuiselle valkokankaalle. Perinteiset mattavalkoiset valkokankaat ovat hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto, kun katseluun käytettävä tila voidaan tarvittaessa pimentää tehokkaasti. Jos haluat katsella värikylläistä ja kontrastirikasta kuvaa tilassa, jossa halutaan pitää valoja päällä tai johon pääsee jonkin verran valoa ikkunoista, niin projektorin kumppaniksi kannattaa hankkia ns. hajavaloa hylkivä valkokangas. Näitä on tuotu markkinoille eri valmistajilta UST-projektorien suosion kasvun myötä.
Useat UST-projektorit sisältävät myös kaiuttimet. Näin ollen helpoimmillaan elokuvista nauttiaksesi et tarvitse kuin yhteyden internettiin, virtapistokkeen, johon kytkeä projektori, ja seinäpinnan, johon heijastaa kuva. UST-projektoreiden äänenlaaduissa on suuria eroja, mutta keskimäärin niiden äänenlaatu on selkeästi parempi kuin valtaosan taulutelevisioista.
Kotiteatterin näytön koko – huomioon otettavat seikat
Elokuvaa katsottaessa koolla on merkitystä, kuvan koko vaikuttaa elokuvaelämyksen uskottavuuteen ja tarinaan uppoutumiseen. Huomion arvoinen seikka on myös se, että useat teatterilevitykseen kuvatut elokuvajulkaisut ovat 2.39-formaatissa, joka on paljon leveämpi kuvasuhde kuin minkä kuvasuhteen paneeleita löydät televisioista tai UST-projektoreista. Suurin osa TV-sarjoista, peleistä ja suoratoistopalvelujen elokuvista hyödyntää taas televisioiden ja projektoreiden natiivia 1.78 kuvasuhdetta. Tämä tarkoittaa, että 2.39 kuvasuhteen elokuvaa katseltaessa kuvan ylä- ja alapuolella on mustat palkit, joten kuva ei täytä koko näyttöpaneelia samalla tapaa. Eli jos 75 tuuman TV näyttää isolta 1.78 kuvasuhteen materiaalilla, 2.39 materiaalilla se ei näytä enää niin suurelta. Näin ollen voidaan sanoa, että lähtökohtaisesti suurempi kuvan pinta-ala on parempi lähtökohta. 😉
SMPTE ja THX järjestöt ovat julkaisseet omia suosituksiaan eri katselukulmista hyvän immersion saavuttamiseksi, mutta osaltaan kyse on toki myös henkilökohtaisista mieltymyksistä. Osa meistä tykkää mennä elokuvateatterissa istumaan eteen, osa noin keskelle salia ja osa taakse. Tosiasia kuitenkin on, että mikäli katselupiste ajautuu hyvin taakse suhteessa kuvan kokoon, niin vakuuttava immersio tai kuvaan “uppoutuminen” kärsii. Kun katselukulmat jäävät alle 38 asteen, niin immersio alkaa yleisesti ottaen heikkenemään.
85 tuuman TV:llä tämä tarkoittaa, että jos olet maksimissaan noin 2.7 metrin päässä näytöstä, niin katselukokemus on vielä immersiivinen. Kauemmaksi siirryttäessä kokemus immersiosta heikkenee. 100 tuuman UST:ssa vastaava etäisyys olisi noin 3.3 metriä ja 120 tuuman kankaalla noin 3.9 metriä. Mutta kuten aikaisemmin mainitsimme, henkilökohtaiset mieltymykset vaikuttavat, mutta keskimäärin voidaan sanoa, että kuvan pienentyessä tietyn pisteen ohi, sen vaikuttavuus laimenee nopeasti.
UST-projektorit puolustavat asemaansa juuri suuren kuvakoon luojina, kun kuvakoon halutaan olevan 100″ tai yli. Tämä on segmentti, jossa televisiot eivät kykene kilpailemaan hinnallaan projektorien kanssa. Toinen osa-alue, jossa projektori puolustaa asemaansa TV:tä vastaan, voi hyvinkin olla äänentoisto. Tästä lisää seuraavaksi.
Vaikuttava kuva yhdistettynä vaikuttavaan ääneen.
Suuri televisio on helppo ratkaisu olohuoneen kuvapinnaksi. Mutta kuten tiedämme suuri kuva ei vielä tee elokuvakokemusta.
Kun tavoitteena on luoda mahdollisimman immersiivinen ja vakuuttava kokemus, äänenlaadun merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Vaikka kuva onkin usein se ensimmäinen elementti, johon kotiteatterijärjestelmässä kiinnitetään huomiota, hyvä äänentoisto on avainasemassa vaikuttavan elokuvakokemuksen saavuttamisessa.
Televisioiden äänentoistoa voidaan ehdottomasti parantaa erilaisilla lisävarusteilla, kuten soundbar-kaiuttimilla, tai jopa täysipainoisella äänentoistojärjestelmällä, johon kuuluu erillisiä kaiuttimia ja vahvistin. Isojen TV-ruutujen kanssa keskikaiuttimen sijoittaminen voi kuitenkin olla haastavaa, sillä optimaalinen paikka keskikaiuttimelle olisi juuri siinä, missä TV:n ruutu on. Näin ollen keskikaiutin joutuu sijoittamaan tavallisesti joko liian ylös tai alas suhteessa TV:n vaakatasoiseen keskilinjaan.
UST-projektorin ja akustisesti läpäisevän valkokankaan yhdistelmä tarjoaa kuitenkin lisäetuja. Tämä kombinaatio mahdollistaa sellaiset kokoonpanot, joissa kaikki kaiuttimet voidaan sijoittaa optimaalisille paikoilleen – eli tapahtumien keskipisteeseen – suoraan valkokankaan taakse. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi asentamalla seinälle kertopuusta valmistettu kehikko, johon voidaan kiinnittää matalaprofiiliset pääkaiuttimet. Esimerkkejä tällaisista malleista ovat Monitor Audio Radius 225, MK Sound M70, MK Sound M90 ja niin edelleen. Tällainen asennus voidaan toteuttaa myös uppokaiuttimilla.
Kaikki nämä ratkaisut tarjoavat erinomaisen tavan parantaa kotiteatterijärjestelmän äänenlaatua. Olipa valintasi sitten televisio tai UST-projektori valkokankaan kanssa, voimme tarjota ohjeita, suosituksia ja vinkkejä sen varmistamiseksi, että saavutat parhaan mahdollisen ääni- ja katselukokemuksen.
Lue tästä artikkeli akustisestiläpäisevän kankaan eduista.
Erot tekniikoiden kirkkaudessa.
Ei ole epäilystäkään siitä, että hyvä TV tuottaa kirkkaamman kuvan kuin projektorin ja valkokankaan kombinaatio kun puhutaan kotikäyttöön suunnatuista projektoreista. Kun tilan valaistus on helposti säädettävissä, niin UST projektorin ja valkokankaan kombinaatio kykenee tuottamaan hyvin dynaamisen ja vakuuttavan lopputuloksen. Kun huoneen hajavalon määrä alkaa kasvaa, niin etu TV:n hyödyksi alkaa kasvaa myös. Tämä johtuu näiden kahden eri toteutustavan periaatteellisista eroista. Toisessa valo heijastetaan kankaalle, joka käytännössä tarkoittaa että osa huoneessa olevasta hajavalosta heijastuu kankaalta aina myös projektorista tulevan kuvan lisäksi ja tämä johtaa sitten yleisesti kontrastitoiston heikkenemiseen – tämä ilmiö on helposti nähtävissä mm. elokuvateattereissa joissa ennen elokuva alkua voi pyöriä mainoksia tai otteita tulevista elokuvista, kun varsinainen elokuva alkaa salin valot sammutetaan ja jokainen voi nähdä parannuksen toistetun kuvan kontrastissa ja yleisessä värikylläisyydessä. Tätä ilmiötä vastaan on kehitetty erityisiä hajavalo valkokankaita, jotka pyrkivät eliminoimaan suurimman osan kankaaseen kohdistuvasta valosta joka ei tule samasta suunnasta mihin UST projektori on asennettu. Tällä tekniikalla saavutetaan merkittävä parannus suhteessa perinteisiin mattavalkoisiin valkokankaisiin, tilanteissa joissa huoneessa on käytössä valaistusta tai jonka ikkunoista pääsee huoneeseen runsaasti valoa. Toisin sanoen UST projektoreita käytettäessä paras kuvanlaadullinen lopputulos saavutetaan tiloissa jotka ovat säkkipimeitä tai ainakin valaistukseltaan himmeitä. Tiloissa joissa ei voida juuri vaikuttaa tilan valaistukseen on TV parempi vaihtoehto suuremman kirkkautensa ja toimintaperiaatteensa ansiosta, koska televisioiden kohdalla hajavalon määrällä ei ole läheskään niin suurta vaikutusta lopulliseen kuvanlaatuun kuin projektoreiden kohdalla.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että televisioiden kohdalla erilaiset paneelista tulevat heijastukset voivat helposti häiritä katselunautintoa. Televisioiden ruudusta on helppo nähdä esim erilaisten valaisimien tai aurin heijastuksia, jotka heikentävät itsessään merkittävästi sitten katselunautintoa. Siksi TV:n sijoittamisessa kannattaa ainakin välttää seinäpintoja joihin lähtökohtaisesti tiedetään kohdistuvan esim suoraa auringonpaistetta ikkunasta, tai sitten ikkunoihin on syytä hankkia verhot. Valkokankaat eivät vastaavasti kärsi tämän kaltaisista hyvin rajatuista ja selkeistä heijastuksista, niissä kuva vain kokonaisvaltaisesti menettää kontrastitoistoaan.
HDR-kuvantoisto
HDR ( High Dynamic Range) on formaatti jota hyödynnetään useissa 4K elokuvajulkaisuissa. Kyse on siis toistettavan materiaalin ns. dynaamisesta alueesta, kirkkauden erosta mahdollisimman mustan ja mahdollisimman kirkkaan valkoisen sävyn välillä. Valtaosa kaupallisesta Blu-Ray, Netflix yms materiaalista on tuotettu 1000 nitsin dynaamisella alueella. Eli materiaalin määrittelyä tehtäessä dynaaminen alue on rajoitettu 1000 nitsiin (dynaaminen alue voi ulottua myös 4000 nitsiin ja sitä korkeampiin lukemiin, mutta näyttölaitteita jotka kykenisivät tällaisiin lukemiin, ei todellisuudessa ole vielä ainakaan kuluttaja käytössä). Lukuisat televisiot kykenevät tuottamaan huomattavasti suuremman dynaamisen alueen kuin markkinoilla olevat projektorit, TV:t tarjoavat usein 600-900 nitsin dynaamisen alueen, kun projektoreissa voidaan puhua murto-osasta tästä lukemasta ja lopulliseen arvoon vaikuttaa mm. käytetyn valkokankaan koko. Tästä syystä lukuisat projektorit hyödyntävät erinäisiä algoritmeja joilla lähdemateriaalin sisältämä suuri dynaaminen alue saadaan “puristettua” toistumaan projektorin tarjoaman dynaamisen alueen sisällä, mahdollisimman pienin näkyvin kompromissein – analogiana tätä voisi osaltaan verrata musiikissa käytetyn MP3 pakkauksen toimivuuteen suhteessa alkuperäiseen WAV tiedostomuotoon.
Suurin osa asiakkaistamme on kokenut, että jos vaihtoehdoiksi tarjotaan suurempi kuvakoko vs. HDR toiston dynaamisen alueen toistuminen mahdollisimman lähellä standardia, niin suurempi kuvakoko voittaa kun puhutaan kokonaisvaltaisesta elokuvakokemuksesta.
Käyntiääni
Suurin osa televisioista sisältää passiivisen jäähdytyksen, eli ne eivät käynnissä ollessaan pidä ääntä. Projektoreissa jäähdytys toteutetaan passiivisten jäähdytyselementtien lisäksi tuulettimin ja tämä luonnollisesti tarkoittaa, että projektorit pitävät jonkin verran ääntä päällä ollessaan. Projektorien käyntiääni on kuitenkin pääsääntöisesti niin alhainen, että elokuvia tms katseltaessa projektorin käyntiääni ei häiritse elokuvasta nauttimista.
Tule meille paikanpäälle keskustelemaan ja tutustumaan eri toteutustapoihin käytännössä. Autamme sinua valitsemaan itsellesi parhaiten toimivan vaihtoehdon ja halutessasi saat kauttamme tuotteiden lisäksi myös kokonaisvaltaiset suunnittelu ja asennuspalvelut.
Kalibrointipalvelut
Kauttamme saat ISF ja PVA kalibrointipalvelut niin televisioille kuin projektoreille. Käytämme Calman ja Colourspace ohjelmistoja, sekä Klein K10A + Jeri 1501 Hi-Res mittakalustoa. Jos olet kiinnostunut oman laitteesi kalibroinnista, niin ota meihin rohkeasti yhteyttä.
Kauttamme saat myös kattavat ja kokonaisvaltaiset AV-kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutuspalvelut, tuotteita unohtamatta.